hoelang bewaard de belastingdienst de aangiftes?

ik ben benieuwd hoe lang de belastingdienst aangiftes bewaard. ik ben op zoek naar de successie aangifte van mijn vader uit 1994 maar de belastingdienst kan niks vinden zeggen ze

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

De wettelijke bewaarplicht de fiscale stukken is 7 jaar, dat geld iedereen die belastingplichtig is. En het dient in de originele vorm gedaan worden. De meeste BTW bonnetjes zijn geprint via een thermische printer en zijn binnen een half jaar of eerder helemaal wit.

Aan de andere kant mogen persoonsgegevens niet langer bewaard blijven dan voor het doel waarvoor het opgeslagen is. En de belastingdienst mag tot 5 jaar terug nog correcties aanbrengen, naar na is de belastingaanslag definitief. Dus dient het dossier vernietigd worden na 7 jaar.

Als in de erfenis buitenlandse bezitting zitten, dan gaat om 12 jaar, dus vernietiging na 14 jaar.

De twee extra jaar zijn vanwege beroepsmogelijkheid tegen de beslissing na dat deze definitief geworden is.

Indien er uitstel is gevraagd en gegeven, dan gaat de 5 jaar of de 12 jaar later in.

Toegevoegd na 1 uur:
Indien er momenten of cultuur belangrijke voorwerpen in de erfaangifte genoemd worden, dan is de bewaarplicht langer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaak worden successieaangiftes door een notaris, belastingconsulent of accountant opgesteld. Als je weet waar dat is geweest of misschien waar het eventuele testament is opgemaakt?
Ook kunnen de erfgenamen ten tijde van het overlijden een kopie hebben van de aangifte.

Bovendien is er vaak al aangifte gedaan over het gedeelte waarvan de uitkering is uitgesteld. Dan is het zaak om te weten over welk deel van de erfenis die nu uitkeert al eerder aangifte is gedaan, los van de vraag of er toen successierecht is betaald
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds 2002 verwerkt de Belastingdienst de aangiften geautomatiseerd via centrale invoer. In dit geautomatiseerde proces kunnen slechts aangiften worden verwerkt die fysiek overeenkomen met de modellen die door de Belastingdienst zijn vastgesteld. Deze werkwijze werkt terug tot 1 januari 2001 voor zover het modellen of formulieren betreft die in de loop van 2001 in gebruik zijn genomen.

Simpel gezegd: vanaf 2001 worden aangiften uniform volgens standaard (digitale) invoer in de computerbestanden van de Belastingdienst opgenomen. Van een belastingdocent werkzaam bij de Belastingdienst heb ik begrepen dat alle digitale invoer destijds van vóór 2001 is weggegooid. Hier zou men later overigens spijt van hebben gekregen omdat het soms ook voor de dienst nuttig kan zijn gegevens uit het verleden in te zien.

Of centraal nog schriftelijke aangiften van vóór 2001 per persoon bewaard zijn gebleven is mij niet bekend. Als dat al zo zou zijn, stel je er niet al te veel van voor. Een aangifte van 1994 is niet meer in het systeem oproepbaar en is dus 'verdwenen'

.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit antwoord heeft betrekking op de aangifte inkomstenbelasting. Of het antwoord ook van toepassing is op de successie aangifte weet ik niet.
fisbel